Thursday 28 April 2011

Pemuda cuai dipenjara setahun?

KEADAAN kereta yang menjunam ke tingkat bawah pusat beli-belah KB Mall di Kota Bharu pada Disember 2009 dan menyebabkan dua gadis terbunuh.

KOTA BHARU - Seorang lelaki dijatuhi hukuman penjara setahun oleh Mahkamah Majistret di sini semalam kerana didapati secara cuai meminta teman wanitanya mengawal sebuah kereta sehingga menyebabkan kenderaan itu terjunam dari tempat letak kereta di pusat membeli-belah KB Mall dan mengorbankan dua gadis di sini dua tahun lalu.

Majistret Noor Haslinda Che Seman mengarahkan tertuduh, Mohd. Sabri Jusoh , 29, dari Kampung Gertak Seratus, Besut, Terengganu menjalani hukuman penjara itu berkuat kuasa mulai semalam.

Dalam penghakimannya, Noor Haslinda berkata, pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap kes dan tertuduh didapati bersalah serta disabitkan pertuduhan di bawah Seksyen 304A Kanun Keseksaan kerana menyebabkan kematian secara cuai Siti Amira Shamsudin, 21, dan Siti Nur Dianah Azman, 25.

"Terdapat unsur-unsur kecuaian di pihak tertuduh yang menyumbang kepada kemalangan dan kematian dua mangsa.

"Saksi (teman wanita tertuduh) memberitahu, kamu yang memasukkan gear kereta dan mengajar dia mengawal kereta walaupun dia memberitahu tidak mempunyai lesen dan tidak tahu memandu.

"Kejadian itu berlaku disebabkan kependekan akal kamu. Kamu boleh minta pertolongan orang ramai untuk menolak kereta itu manakala kamu memandu kereta tersebut," kata beliau.

p/s: kalau teman wanita dia tak tahu memandu, lain kali suruh dia menolak kereta dia..apakah..

No comments:

Post a Comment